Gatineau Park bikepacking

Family outing: a first cycling adventure

Photos and Text by Loïc Olivier

English version to come…

Je suis un grand fan des S240 (sub 24h overnighters).  C’est simple à planifier et à orchester. Ça permet de remettre les pendules à l’heure. On ramasse quelque trucs à manger, de quoi à boire, une tente ou un hamac, un sac de couchage, quelques outils pour le vélo et le tour est joué.

Le parc de la Gatineau est un parc de conservation de 360km2 situé en plein coeur de la ville. Dans la région de la capitale nationale fédérale, le parc est LE terrain de jeu de prédilection des amateurs de plein air. Comme le parc est situé à un petit kilomètre de chez moi,  c’est l’endroit idéal pour faire un S24O.  L’emplacement de camping réservé, mes bagages chargés, j’enfourche le Chic-Chocs et je pars.

5 minutes plus tard, je suis dans le parc.

Y a de tout dans le parc de la Gatineau : des bonnes côtes à monter et à descendre. Des sentiers pépères et d’autres plus techniques. Des paysages à couper le souffle, surtout du haut de l’escarpement d’Eardley. Il y a aussi des vestiges historiques, comme les ruines de l’usine Carbide Wilson au bord du Ruisseau Meech, et celles que le Premier ministre Mackenzie King importaient d’Europe pour recréer, sur sa propriété de Kingsmere, un monde imaginaire… Y a aussi le fameux Lac Meech, que les férus d’histoire et de politique connaissent bien. Sans oublier le Lac Mousseau/Harrington Lake, le lac aux deux noms sur lequel se trouve la résidence d’été du Premier ministre. Sans invitation, impossible d’y avoir accès. D’ailleurs, le lieu est tellement bien gardé, la GRC se fera plaisir de vous rappeler à l’ordre si vous tentez de vous en approcher!

On ne dort pas où on veut dans le parc. En bikepacking estival, on se dirige vers le Lac Philippe ou le Lac Taylor, tous deux situés entre les municipalités de Chelsea et de Wakefield. Pour ma part, j’ai un faible pour le Lac Taylor. Le site est moins développé, plus joli. Plus calme. La nuit tombée, on est bercé par le chant des huards et le coassement des grenouilles.

On peut se rendre au Lac Taylor de nombreuses façons. De chez moi, en roulant sur les sentiers à partir du stationnement P3, j’y suis en 4 heures. De Chelsea, à partir du centre des visiteurs, on y est en moins de 2 heures. De Wakefield (à partir de P17), on y arrive en une heure.

Cette fois-ci, j’invite B., ma fille de 7 ans, à venir avec moi. Comme il s’agit de sa première expérience de bikepacking et de sa première expérience de vélo en sentier, nous décidons de prendre la route la plus courte. En stationnant l’auto à P19, le stationnement le plus près du Lac Taylor, on arrive à bon port une heure ou deux plus tard.

Malheureusement, la météo fait des siennes. En arrivant dans le parc, le ciel est lourd, gris foncé…. Quelques instants plus tard, le ciel nous tombe sur la tête.

Pas question de forcer B. à rouler dans de telles conditions. Je me résigne au fait que notre première sortie de bikepacking tombe… à l’eau. On déshabille les vélos et on remballe tout dans la bagnole. On conduit jusqu’au site sans dire un mot…

La tente installée, les bâches montées, les guimauves mangées, B. me demande si nous pourrons faire du vélo le lendemain matin. Ça me semble être une excellent idée.

Le lendemain, après avoir chargé les bagages dans l’auto, je demande à B. de me montrer ce qu’elle a envie de faire. Un tour du lac? Non. C’est vers les sentiers qu’elle veut aller.

Pas de problème, B.. On y va!

Voilà donc B. sur les sentiers pour la première fois. Les premières montées sont ardues. Les premières descentes lui font peur. Avec un peu de patience et quelques encouragements, B. prend de l’assurance. Elle pédale et descend en position d’attaque, les pieds parallèles, bien encrés sur les pédales, les talons vers le bas, les bras fléchis. Elle regarde droit devant elle. Elle est déterminée. Lorsqu’elle met le pied à terre, je retourne près d’elle, mets le pied à terre et marche à ses côtés.

Pas de pression, pas de stress.

Lorsque quelque chose la chicote, on arrête de pédaler, on pousse nos vélos tranquillement et on jase.

On fait la boucle complète comme ça. 9 kilomètres en 2 heures. À mi-chemin, alors qu’elle se fait dévorer par les mouches à chevreuil, je lui promets qu’à l’arrivée, elle peut choisir le cornet de crème glacée de son choix au dépanneur du Lac Philippe.

La crème glacée, ça marche tout le temps avec B 🙂

• Distance: 9 à 90km
  • Nb de nuits: 1-2
  • Types de terrain: Chemin gravier, doubletracks, singletracks.
  • Vélos: Fatbike Panorama Chic-Choc / Norco Storm 20”
  • Vêtements de jour et de nuit
  • Toutou
  • Tente / sac de couchage / matelas x2
  • Cervoise tiède / jus et chocolat chaud
  • Nourriture
  • Filtre à eau (ravitaillement possible près du Lac Taylor)
  • Réchaud et gaz
  • Trousse de premiers soins

• Distance Instructions
Label

Altitude VS Distance

SHOP OUR PRODUCTS

panorama touch up paint

Touch up Paint

Because sometimes small scratches do happen... We want you to keep your bike for long and in good condition!
    • 5ml bottle
    • High-quality all-in-one paint, no need to apply a clear coat
    * Unfortunately, we can only ship paint within Canada. * If the color you want is not in the options below, please contact us.
    14.99$ (CAD)
    chic-chocs 2024

Chic-Chocs 2024

2,299$3,734$ (CAD)
  • Sale
    panorama chic-chocs 2023
    panorama chic-chocs

Chic-Chocs 2023 – New

* Brand new bike, ready to ride. Few units still available. The Chic-Chocs has proven its abilities over the past few years in endurance races and winter expeditions. Whether it's for the Raid du Fjord, the Wendigo Ultra, or riding with confidence on groomed trails, the Chic-Chocs delivers. A stable geometry with a long wheelbase increases traction and flotation on soft surfaces. In addition, the Chic-Chocs is designed with a 205mm q-factor, the narrowest available for use with tires up to 5" wide. Not to be overlooked for an ergonomic position. Two Shimano drivetrains available with RaceFace cranksets and cockpit. Quality SunRingle rims and hubs (ready for -30degC!), and studdable tires that can be easily converted tubeless complete the package. Throw on some 29x3" wheels when the snow melts, and you've got a 4-season bike ready for backcountry bikepacking trips!
    2,699$2,799$ (CAD)
  • Sold out
    panorama cycles t shirt

T-shirt Bikepacking

A fully equipped fatbike ready to take off. Bikepacking pure and simple.
    30$ (CAD)
    katahdin 2024

Katahdin

2023-12-14: GRX RX610 12-speed transmission now available in 1x12 or 2x12 configuration. The first generation of the Katahdin has proven itself both in races, gravel events and in bikepacking trips. For its second iteration, the Katahdin gets a makeover with progressive gravel geometry and new features to make it even more versatile. A relaxed 70deg steering angle, longer reach, 75mm bb drop and 430mm chainstays increase the wheelbase of the bike and place the rider in a stable and comfortable position. The goal is less fatigue, and more speed for long outings and / or races. The internal cables for an adjustable seat post, the fork adapted to the use of a dynamo hub, a threaded bottom bracket shell and all the mounts necessary to install bags and accessories are among the features of the Katahdin. The frame is dressed with the Hunt wheels fitted with Maxxis Rambler tires, as well as the Shimano GRX 12 speed groupsets (offered in 1x or 2x), which make for a versatile and efficient bike.
    2,699$4,099$ (CAD)
  • Sale
    panorama cycles touring wheelset

Touring 36 spokes wheelset

36 spoke wheelset reinforced with eyelets at each hole. Double wall rims provide the best strength for a heavily loaded bike.
    • 700c DB-30 rims, 25mm internal, 36 spokes, double wall, reinforced eyelets
    • Front hub: Novatec D791SB sealed bearings, 12mmx100mm
    • Rear hub: Novatec D792SB sealed bearings, 12mmx142mm, HG cassette body
    299$ (CAD)
  • Sold out
    panorama cycles hat

Traveler Hat

Slip this cap into your bike bags, and keep it stylish around the campfire!
    • 6-panel cap, without structure (ideal to pack into bags).
    • Blue color: fabric made entirely from 100% recycled plastic bottles. Each cap uses about 3 bottles, which have been recovered from our environment.
    • Olive color: 100% ripstop cotton
    • Adjustable strap and plastic buckle (convenient to be attached to a bag)
    • One size fits all
    34.99$ (CAD)
    taiga exp 2

Taïga EXP 2

***It's time to pre-order your Taïga EXP. Use promo code taigaexp at checkout to proceed to the 50% reservation deposit. Delivery scheduled for March 2024. Selected as one of the best off-road touring bikes by the renowned blog Cyling About, the Taïga EXP 2 is the dropbar version of the Taïga mountain bike. This makes it ideal for long-distance off-road tours and mixed terrain bikepacking expeditions. It was also the bike that led Cory Ostertag to first place at the 2022 BC Epic, and the same bike that helped Marie-Pierre Savard and Cory Ostertag set new record times (FKT) at the 2022 Log Driver’s Waltz for women and men respectively. The Reynolds 725 frame is packed with useful features: adjustable rear sliding dropouts, seat stay opening for use with belt, compatible with 100mm suspension fork, compatible with dropper seat post. The carbon fork has internal cable routing for dynamo hub usage, and all the necessary mounts for your equipment. In addition to slight geometric refinements, tire clearance has been increased to easily accommodate 29x2.6'' on this second-generation EXP. The Taïga EXP 2 is equipped with the excellent GRX 12-speed groupset, and the frame now features flat-mount brake mounts. We offer 2 wheel options as well as an adjustable seatpost option. The Ritchey Beacon 52cm wide handlebar gives enough space for a bulky handlebar bag, while providing excellent stability when the terrain is more demanding. *Frameset comes with wheel axles, headset installed, seatpost collar and frame protectors.